Een bedrijfsplan of een ondernemingsplan is een cruciaal document voor elke startende onderneming. Het biedt een routekaart voor je bedrijf, met details over al je doelen, strategieën, marketingplannen en financiële prognoses. Een ondernemingsplan schrijven lijkt een enorme opgave, waardoor veel mensen er tegenop zien of het voor zicht uit schuiven. Hoe maak je een ondernemingsplan? Hieronder lees je hoe je dat moet aanpakken.
1. Doe je onderzoek. Dit is waarschijnlijk de belangrijkste stap bij het maken van een ondernemingsplan. Je moet je bedrijfstak, je doelmarkt, je concurrentie en wat je aanbiedt goed begrijpen. Dit onderzoek helpt je bij het formuleren van je zakelijke doelen en doelstellingen, en bij het bepalen van de beste manier om die te bereiken.
2. Bepaal je bedrijfsmodel. Als je eenmaal weet wat je wilt bereiken, moet je bepalen hoe je dat gaat doen. Wat is je bedrijfsmodel? Wat zijn je inkomstenstromen? Hoe ga je leads genereren en die omzetten in klanten?
3. Maak een marketingplan. Een essentieel onderdeel van elk bedrijfsplan is een gedetailleerde marketingstrategie. Wie is jedoelmarkt? Wat zijn je marketingdoelen? Wat zijn de beste kanalen om ze te bereiken? Wat zijn je kernboodschappen? Hoeveel ga je uitgeven aan marketing?
4. Ontwikkel een financieel plan. Dit is waarschijnlijk het belangrijkste deel van je bedrijfsplan, want het zal bepalen of je bedrijf levensvatbaar is of niet. Je moet inzicht hebben in je financiële situatie, met inbegrip van je opstartkosten, bedrijfskosten, en verwachte inkomsten.
5. Schrijf het allemaal op. Als je alle informatie verzameld hebt, is het tijd om het allemaal samen te vatten in een bedrijfsplan. Dit hoeft geen formeel document te zijn – het kan zo eenvoudig zijn als een paar bladzijden waarin je je bedrijfsdoelen schetst, strategieën, en financiële prognoses.
6. Vraag om feedback. Als je je ondernemingsplan geschreven hebt, is het een goed idee om feedback van anderen te krijgen. Vraag om input van je vrienden, familie, en mentoren. Zij kunnen je misschien wijzen op gebreken in je logica of suggesties geven over hoe je je plan kunt verbeteren.
7. Herzie je plan en werk het bij. Naarmate je met je bedrijf aan de slag gaat, is het belangrijk om je plan te herzien en te zorgen dat het nog steeds relevant is. Naarmate je bedrijf groeit en verandert, moet je bedrijfsplan dat ook doen.
Het kan soms lastig zijn om een ondernemingsplan helemaal zelf uit te werken en te schrijven. Ik raad het dan ook aan om gebruik te maken van ondernemingsplan template. Door gebruik te maken van bijvoorbeeld Ondernemingsplan template Word, wordt het schrijven een van je ondernemingsplan een stuk eenvoudiger, daarnaast schrijf je het ook sneller met een template, tot wel drie keer sneller.