Zomerevent ‘Met gezonde voeding naar de markt’ succes

Gezonde voeding is een onmiskenbare trend. Het accent in de zorg verschuift van nazorg naar voorzorg. Daarbij komt gezonde voeding al snel in beeld. Veel ondernemers in agrifood oriënteren zich momenteel op de gezondheidsmarkt. Maar echte innovaties en marktbrede concepten komen nauwelijks van de kant. Meer dan 100 ondernemers en onderzoekers doorbraken die ban tijdens het zomerevent ‘Met gezonde voeding naar de markt’ op 7 juli jl. van AgriFood Capital en Grow Campus in samenwerking met de Provincie Noord-Brabant.

Zij pakten de draad op waar de meeste anderen hem achterlaten en startten met de belangrijkste faal- en succesfactoren. Om van daaruit gezamenlijk naar marktrijpe innovaties te zoeken. Martijn van Beek (Stichting Voeding Leeft) gelooft in de kracht van leefstijlprogramma’s om patiëntengroepen gezonder te laten eten: “Ons huidige voedingspatroon is de kern van het probleem van de onbetaalbare zorg in de toekomst. En dus ook de sleutel tot de oplossing. Met programma’s als Eet voor Reuma, Eet Anders MS en Eet je Vitaal timmeren we al flink aan de goede weg.”

Bewustwording bij de consument vormt een belangrijke basis. Dat bepaalt in grote mate de betalingsbereidheid in de markt. Bob Hutten (Hutten Catering) kan er niet duidelijk genoeg over zijn. Volgens hem geven we in Nederland veel te weinig uit aan voedsel. Maar ondernemers vergeten ook te vertellen wat de intrinsieke waarde van ons voedsel is: “We moeten op zoek naar de ziel van ons voedsel. In 5 tot 10 jaar heeft iedereen een op maat gesneden dieet. Dat is de consument ook geld waard. Maar dan moeten ondernemers wel weten wat de voedingswaarde van hun producten is. Daarom pleit ik voor een Brabants Centrum voor Doelgroepvoeding, waarin ondernemers en consumenten meepraten.”

Om hun gezonde producten succesvol in de mark te zetten, kunnen ondernemers handig gebruik maken van de olie van de toekomst: big data. Marijana Radonjic (EdgeLeap) benadrukte de kracht van big data als succesfactor bij marketing van gezonde voeding: “Om gerichte marketing en investeringen toe te passen, zijn big data onmisbaar. In de toekomst kunnen gezondheidsclaims op basis van datasets worden gemaakt. Middels data kunnen wederzijdse raakpunten gemakkelijk worden ontdekt, zodat ondernemers gericht kunnen innoveren en de markt bewerken. We staan pas aan het begin van een lange reis.”

Het zomerevent heeft stof doen opwaaien voor vervolg. Het Zomerevent ‘Met gezonde voeding naar de markt’ is een samenwerking  van Grow Campus en AgriFood Capital. Het event is mede mogelijk gemaakt door de Provincie Noord-Brabant. De organiserende partijen blijven de trend van voeding  en gezondheid op de voet volgen.

Meer weten? Bekijk hier de presentatie met de eindresultaten.

2016-11-11T14:29:59+00:00

Blijf op de hoogte (oud)

[contact-form-7 404 "Not Found"]
Stel hier uw vraag