Pionieren in de korte keten: zo werkt het

Het concept ‘korte keten’ is hot in de agrifood sector. Door het aantal schakels tussen consument en producent te minimaliseren wordt niet alleen een efficiency slag beoogd. Vooral duurzaamheid, transparantie en de connectie met de consument zijn belangrijk. Op 13 december organiseerde Grow Campus de sessie ‘Pionieren in de korte keten’ op het AgriFoodTech Platform Congres. In deze sessie kwamen de ondernemers achter Atlantis Handelshuis en de Streekboer aan het woord, die beide enorm gedreven zijn het systeem aan te pakken.

“We zijn een social entreprise. Dat betekent dat we een sociaal maatschappelijk probleem zien, dat we met onze organisatie willen oplossen,” zo introduceert Mike Venekamp Atlantis Handelshuis. “Bij ons draait alles om een positieve impact te creëren op het milieu. Als dat je uitgangspunt is, ga je écht anders denken over je bedrijfsvoering en de keuzes die je maakt.”

Regionale samenwerking
Atlantis Handelshuis omschrijft zich als groothandel in (h)eerlijke waar. Ze vermarkten producten met een zo kort mogelijke, transparante en duurzame voedselketen binnen de regio. Hiervoor organiseert Atlantis regionale samenwerking tussen telers, tuinders en boeren die ze koppelen aan onderwijs, zorginstellingen en ziekenhuizen. “Dankzij die korte keten, halen we de boer weer uit de anonimiteit,” legt Mike Venekamp uit. “Patiënten ontdekken weer van wie hun eten afkomstig is. Dat heeft grote gevolgen.”

Voedselkilometers terugdringen
Door op deze manier te opereren, wil Atlantis bijdragen aan systeemverandering. Zowel in de agrifood als zorg. Niet alleen door consument weer in contact te brengen met de producent, maar ook door verspilling terug te dringen. Het geld dat hiermee uitgespaard wordt, moet geïnvesteerd worden in kwalitatief betere producten. Door het aantal voedselkilometers terug te dringen, wordt de impact op het milieu veel minder groot. “Zo creëren we zelfvoorzienende, socialere en trotsere regio’s,” aldus Mike.

Prikkelbare darm
Ook Janco Heida, oprichter van de Streekboer, vindt dat het voedselsysteem gezonder moet worden. Het begon allemaal toen hij zelf geconfronteerd werd met het prikkelbare darm syndroom. Toen hij om die reden meer onbewerkte, verse en gezonde producten wilde kopen, merkte Janco al snel dat het aandeel hiervan in supermarktassortiment vrij beperkt is. “Het huidige systeem wordt niet gedreven door verse en gezonde producten, maar door handel en marges,” stelt hij. “Consumenten doen hun aankoopbeslissing op basis van merken. Ook boeren produceren voor merken. Gevolg is dat de afstand tussen die twee steeds groter wordt.”

Compleet assortiment
Janco legde zich niet neer bij zijn bevindingen. Hij werd juist nieuwsgierig naar de boeren in zijn omgeving. Dat waren er verrassend veel. “In iedere regio is een compleet assortiment van lokale boeren samen te stellen,” vertelt hij. “Je moet ze alleen wel weten te vinden.” Met vier vrienden startte hij de Streekboer.nl: een initiatief om producten van lokale boeren aan consumenten in de regio te leveren. Distributie verloopt via afhaalpunten, waar boeren wekelijks aan leveren. Inmiddels telt de Streekboer 75 boeren, 30 afhaalpunten en bijna 1000 consumenten.

Gouden bloemkolen en pukkelpompoenen
Een bijzonder talent van de Streekboer is communicatie. Door middel van storytelling willen ze consumenten weer bewust maken van de verhalen van de boer. Het verhaal van de ‘Gouden Bloemkolen’ – bloemkolen die dreigden vernietigd te worden, puur vanwege hun gele kleur – haalde de landelijke media. Ook het bericht over de Pukkelpompoenen – pompoenen die hagelschade opgelopen hadden – werd door duizenden mensen opgepakt. Janco besluit zijn presentatie met een oproep aan alle aanwezigen: “Denk ook zelf na over hoe je bij kan dragen aan een gezonder voedselsysteem. Er zijn ontzettend veel initiatieven om ons heen die hier verandering in proberen te brengen. Je hebt elke dag een keuze.”

Film presentaties

2018-01-16T14:31:42+00:00

Blijf op de hoogte (oud)

[contact-form-7 404 "Not Found"]
Stel hier uw vraag