Kennistafel Poultry bundelt kennis en kracht in de sector

De Nederlandse pluimveesector is volop in ontwikkeling. Er liggen uitdagingen in alle schakels van de keten op aspecten als milieu, voedselveiligheid, diergezondheid, dierenwelzijn en diversiteit. Op 30 juni werd door de Grow Campus een Kennistafel georganiseerd met als thema ‘Hoe blijven we in de wereld voorop lopen in productie en verwaarding van pluimvee producten?’ Aan tafel vormden twee cases van pluimveehouders de kern van een levendige discussie tussen bedrijven, studenten en experts.

Data & voer
De ondernemers die een vraag inbrachten waren Chiel ter Heerdt, van ter Heerdt Kuikens en Hennen en Pluimveehouder Léon Jansen. De vraag van Chiel luidde: “Welke innovaties op het gebied van data-analyse en -verwerking zijn gewenst bij legpluimveebedrijven om de toenemende eisen rondom dierenwelzijn het hoofd te bieden?” Die van Léon was: “Op welke wijze kunnen we het voer beter laten voldoen aan de eisen van de circulaire economie en footprint om daarmee een meer duurzame pluimveeketen te realiseren?”

Gemêleerd gezelschap
Het doel van de Kennistafel is onderzoeken of bedrijven elkaar kunnen helpen om een stap verder te zetten. Behalve pluimveehouders zaten er vertegenwoordigers van de bedrijven Marel Poultry, Vencomatic Group, Coppens Diervoeding en Voordekost aan tafel. Ook studenten Elsemieke Wolfs (HAS Hogeschool) en Noud Baetsen (Helicon) waren bereid om mee te denken met de ondernemers. De groep werd compleet gemaakt door inhoudelijk experts Lenny van Erp, lector Precision Livestock Farming van HAS Hogeschool en Hugo Bens, voorzitter vakgroep Pluimveehouderij ZLTO.

In sneltreinvaart ideeën en inzichten
Na een korte introductie van de ondernemersvragen was het de beurt aan de experts om te reflecteren op het thema. Vervolgens werd de club onder leiding van moderator Henk van Latesteijn in tweeën gesplitst, waarbij iedere groep met één van de vragen aan de slag ging. Zo genereerden de ondernemers in sneltreinvaart nieuwe ideeën en inzichten. Bij het data-vraagstuk waren vertrouwen, gemeenschappelijke belangen en inzicht in de posities van de stakeholders de sleutelbegrippen. Bij het voer ging de discussie over consumentengedrag, de rol de retailer en de invloed van ngo’s zoals Milieudefensie en Wakker Dier.

Het net ophalen
Na afloop van de groepsdiscussies konden de ondernemers het net ophalen en vervolgstappen formuleren. Chiel was enthousiast: “Verschillende invalshoeken helpen je altijd verder. Dit is een vraag die ik niet alleen kan oppakken. We moeten hier als ketenpartners gezamenlijk in optrekken. Bovendien hebben we mensen met verstand van data nodig. Een eerste stap is het in kaart brengen van de vermoede opbrengst. Daarna kunnen we gaan polsen welke partijen belangstelling hebben om mee te doen.”

Aandacht voor duurzaamheid
De belangrijkste uitdaging voor Léon’s vraagstuk is bewustwording. Léon: “De focus in pluimveesector ligt nu voornamelijk op dierwelzijn naar mijn idee nog te weinig op foodprint en circulariteit. Dat is een kwestie van tijd. Via het voer liggen er kansen om de foodprint te verlagen. Ik wil graag weten wat de beste manier is, hoe je dat aantoont, en vooral hoe je dat inzichtelijk maakt voor de consument.” Léon vindt dat de sector zelf duurzaamheid bovenaan de agenda moet zetten. Een maatschappelijk debat zou kunnen helpen om de bewustwording van de consument te vergroten.

Meedoen?
Heb je belangstelling voor deze Kennistafel of wil je meedenken met de ondernemers? Laat dan je gegevens achter bij Jan Krol via jan.krol@growcampus.nl. Heb je een idee of een onderwerp voor een volgende Kennistafel? Laat dit dan weten via ons contactformulier.

2017-08-21T15:16:19+00:00

Blijf op de hoogte (oud)

[contact-form-7 404 "Not Found"]
Stel hier uw vraag