Keesmakers plukt vruchten van Agrifood scale-up Programma

Twee ondernemers die leren van twee andere ondernemers en daarmee hun bedrijf een extra boost geven. Het zijn kort door de bocht de vruchten die Marc van Wanroij en Gijs Jansen van (Grow Campus lid) Keesmakers hebben geplukt uit het Agrifood scale-up-programma. “Door de ondernemersachtergrond en kritische blik van businesscoaches Willem van de Kerkhof en Marc Hoogvliet is ons bedrijf weer op scherp gezet.”

Keukentafel
Het verhaal van Keesmakers begon aan de keukentafel van Marc van Wanroij. Zijn vader bleek nierpatiënt te zijn en moest erg letten op wat hij at. “Dat was een enorm gedoe. Want probeer maar eens eten te vinden, dat gezond, lekker én makkelijk is. Bij mijn ouders verdwenen veel producten uit de koelkast, zoals hun favoriete kaas. Het was voor mij de aanleiding om te onderzoeken of je ook een lekkere kaas kunt maken van koemelk, gezonde plantaardige oliën en minder zout”, vertelt Marc over de start van zijn kaas- (of eigenlijk: kees-)avontuur.

Na tien jaar van ontwikkeling, nieuwe recepten en maandenlange rijpingsprocessen lag die gezonde én lekkere kaas op de plank. Het product kreeg de naam ‘kees’, want kazen met plantaardige oliën mogen geen ‘kaas’ heten. Het logische vervolg in 2009 was Keesmakers BV, waar ook Marcs studievriend en overbuurman Gijs Janssen instapte. Inmiddels is ‘kees’ een begrip in veel kaaswinkels, bedrijfsrestaurants en supermarkten. Ook de zorgsector heeft kennisgemaakt met het gezonde alternatief op kaas.

‘Kees’ voor iedereen
“Dit zijn natuurlijk prachtige resultaten”, stelt Marc. “Maar onze ambitie reikt verder. We willen blijven groeien en ‘kees’ beschikbaar maken voor iedereen die op zijn gezondheid let. Dat is meteen ook onze uitdaging. Want waar zit die groei: in nieuwe producten, in meer producten?” Met deze vraag stapte Keesmakers eind vorig jaar naar het Agrifood scale-up-programma van KplusV, Agrifood Capital, Grow Campus en OndernemersLift+. De vier partijen werken samen met mkb-ondernemers uit de agrifood-sector aan de groei van hun bedrijf.

Businesscoaches Willem van de Kerkhof (KplusV) en Marc Hoogvliet (Dutch Dream Group, dochteronderneming van KplusV) hielpen Keesmakers bij zijn groeiuitdaging. Marc van Wanroij: “Omdat Willem en Marc ook zelf ondernemer zijn geweest, konden we leren van hun ervaringen en die doorvertalen naar onze eigen business. We zijn weer kritisch naar onszelf gaan kijken en beseffen dat een goed bedrijfsplan ook een goede uitvoering nodig heeft. En dat betekent continuïteit, niet verslappen, geen afleiding. Doordat die ruis van de lijn is, zien we nu al dat ons rendement is gestegen.”

Supereffectieve marketing
Een andere concrete opbrengst van het Agrifood scale-up-programma is een smaakvollere belegen ‘kees’. “Tijdens de kennismaking met Marc Hoogvliet vroeg ik hem of hij onze kaas lekker vond. De belegen kaas kon volgens hem beter. Omdat we deze suggestie al vaker hadden gekregen, kwam een receptuurwijziging weer op onze prioriteitenlijst te staan. Sinds vorige maand ligt de gerijpte ‘kees’ met een verbeterde smaak in de schappen”, licht Marc van Wanroij toe.

“Daarnaast zijn we de afgelopen maanden druk bezig geweest om onze aannames te toetsen. We hebben consumenten bevraagd, enquêtes afgenomen en kassabonnen uitgespit. Het heeft ons vermoeden bevestigd dat kopers van ‘kees’ mensen zijn, die oog hebben voor hun cholesterol. Veel van hen smeren ook bijvoorbeeld Becel ProActiv op hun boterham. Met bedrijven als Becel bekijken we daarom welke combinatieacties we kunnen opzetten. Zodat we de juiste mensen op de juiste manier bereiken, en we onze marketing dus supereffectief maken.”

Meer weten?
Benieuwd naar de precieze kansen en mogelijkheden van het Agrifood scale-up-programma? Neem gerust contact met ons op.

2017-08-22T15:57:09+00:00

Blijf op de hoogte (oud)

[contact-form-7 404 "Not Found"]
Stel hier uw vraag