Helicon studenten bedenken succesvolle voorlichtingsmethoden voor vmbo’ers

In de PPS ‘Groente als ingrediënt, draait het om het bevorderen van de groenteconsumptie in Nederland bij jongeren met een lage socio-economische status. Het project wordt getrokken door het lectoraat van HAS lector Herman Peppelenbos, die ook Wageningen UR en bedrijven als Markies Catering en Scelta Mushrooms aantrok. Er wordt o.a. gekeken naar de ontwikkeling van nieuwe groenteproducten en -concepten, én naar nieuw voorlichtingsmateriaal.

Op de vraag hoe dat nieuwe voorlichtingsmateriaal eruit zou moeten zien, had het projectteam nog niet direct een antwoord. Omdat de afstand tussen de onderzoekers en de vmbo-leerlingen best groot was, lukte het niet om deze groep aan te spreken. Gelukkig bood het netwerk van de Grow Campus uitkomst. Vanuit hier werd de hulp ingeroepen van Helicon studenten Voeding en Welzijn, die een stuk dichter bij de doelgroep staan.

Schrikeffect
Halverwege deze maand presenteerden de projectgroepen van Helicon hun strategieën. “Confrontatie met de doelgroep in de vorm van cijfers en weetjes als ‘Te weinig groenten en fruit eten is doodsoorzaak nummer 5’ leveren verbazing of zelfs een schrikeffect op bij de vmbo’ers,” vertelde één van de studenten. Om dat schrikeffect om te zetten in gedragsverandering bedachten Heliconners leuke manieren om groente- en fruitconsumptie te stimuleren.

Likes en vloggers
“Vmbo’ers zijn ook gevoelig voor beloning, bijvoorbeeld in de vorm van winacties of ‘likes’ van je vrienden,” concludeerden de studenten. “Ook voorbeelden van bekende vloggers, die bijvoorbeeld groentechips of een regenboogpizza maken, werken inspirerend. Vmbo’ers vinden het leuk om dit zelf te proberen.”

Hoe de vmbo’ers nu het beste te bereiken zijn? Zowel online als offline, zo blijkt uit de bevindingen. Methodes als een ‘Health tracker’ als eetdagboek, kookworkshops, Instagram accounts en apps vol recepten zijn getoetst onder vmbo’ers. Samen levert dat succesvolle ingrediënten op.

Komkommer
Tijdens de kookworkshop bleek dat nog veel kennis en kunde over groente ontbrak. “Mevrouw, hoe snijd je een komkommer?” vroeg een vmbo’er met een courgette in zijn hand. En: “Hé, dit is eigenlijk helemaal niet vies” was de conclusie over een zelfbereide pizza met extra veel groenten erop.

Minimaal 21 dagen
Het eetdagboek leverde na vier weken echte successen op onder de gebruikers, zoals gewichtsverlies, een beter humeur en bewustzijn van eetgedrag. Over de succesvolle kookworkshop werd gezegd dat deze nog betere resultaat zou kunnen behalen, als hij vaker herhaald zou worden. Hier ligt zeker een kans voor het onderwijs. Kan leren en werken met groenten geïmplementeerd worden in lesmateriaal?

2018-07-05T14:11:32+00:00

Blijf op de hoogte (oud)

[contact-form-7 404 "Not Found"]
Stel hier uw vraag