Grow Campus verwelkomt nieuw bedrijfslid Schouten Europe B.V.

Begin april is Schouten Europe B.V. lid geworden van onze Bedrijvencommunity. Met het bedrijfslidmaatschap maakt Schouten deel uit van de multidisciplinaire agrifood community. “Zo kunnen we op een nog bredere manier samenwerken met hbo en mbo en bedrijven die actief zijn in de sector,” aldus directielid Wouter Schouten. En dat is welkom, want Schouten Europe is volop in ontwikkeling.

Schouten Europe B.V. heeft ruim vijfentwintig jaar ervaring met het ontwikkelen, produceren en vermarkten van vleesvervangers. Sinds 2002 produceert het bedrijf ook producten onder haar eigen merk GoodBite. De producten van Schouten Europe zijn onder andere samengesteld uit eiwitten afkomstig van soja, tarwe en erwten. Het GoodBite assortiment bestaat uit o.a. burgers, worsten, roerbakproducten, BBQ producten, tofu en broodbeleg.

Plant(w)aardige toekomst
Schouten Europe werkt al langer samen met HAS Hogeschool, o.a. in de minor ‘Plant(w)aardige Toekomst’. Samen met groentenconservenfabrikant HAK levert het bedrijf input voor ketenbrede projecten waar HAS-studenten aan werken. Ook worden gastcolleges en afstudeerprojecten op het gebied van teelt, productontwikkeling of commercie in plantaardige voeding ontwikkeld. Dankzij het lidmaatschap bij de Grow Campus kan Schouten nu ook studenten van Helicon, Avans, KW1C en ROC De Leijgraaf bij haar activiteiten betrekken.

Divers assortiment
“Onze consumenten zijn zowel veganisten, vegetariërs als flexitariërs,” vertelt marketing manager Mark van Noorloos. “Om die reden is ons assortiment heel divers. Mensen die beginnen minder vlees te eten, zoeken vaak een product dat op vlees lijkt. Hoe minder vlees ze eten, hoe minder die associatie er hoeft te zijn.” Vanwege de toenemende aandacht voor duurzaamheid wordt de groep consumenten van Schouten Europe steeds groter. Ook gezondheidsoverwegingen spelen een rol. Omdat de vleesvervangers weinig cholesterol bevatten, passen ze goed in verschillende diëten.

Gezond en duurzaam
Gezondheid is ook een reden waarom Schouten veel levert aan scholen in diverse Europese landen. Hier wordt voor leerlingen een uitgebalanceerd voedingsschema samengesteld, waarin gevarieerde en gezonde voeding het uitgangspunt is. In Nederland is men nog niet zo ver, maar de aandacht voor gezonde voeding neemt wel toe. Dat geldt ook voor duurzaamheid. “Onze klanten verwachten dat we  waar mogelijk lokale eiwitten gebruiken,” zegt Mark. “Om die reden onderzoeken we nu in hoeverre veldbonen als ingrediënt gebruikt kunnen worden.”

Kennistafel plantaardige eiwitten
Roy Looijmans van de Grow Campus kijkt uit naar een mooie samenwerking. “Momenteel zijn we druk met de organisatie van een Kennistafel over plantaardige eiwitten. Samen met Schouten bepalen we de invalshoek. Bedrijven en docenten uit ons netwerk die actief zijn met dit thema kunnen hun belangstelling natuurlijk bij mij kenbaar maken”.

2017-04-19T09:28:30+00:00

Blijf op de hoogte (oud)

[contact-form-7 404 "Not Found"]
Stel hier uw vraag