Grow Campus in actie: eerste Kennistafel veelbelovend

‘Hoe verleid ik online mijn consument?’ Deze vraag stond centraal op de eerste Kennistafel van de Grow Campus die op 31 januari plaatsvond. Aanleiding waren de uitdagingen van ZTRDG en Keesmakers, die meer willen halen uit het online kanaal. Met hulp van sessieleider Henk van Latesteijn, lector AgriFood Marketing Harry van Delft (HAS Hogeschool) en lector New Marketing Jorna Leenheer (Avans Hogeschool) gingen ondernemers en experts met deze uitdagingen aan de slag.

“ZTRDG is een foodplatform waaraan een webshop is gekoppeld,” vertelt Koen Jordaans namens ZTRDG. “We leveren verse producten van de beste boeren, telers en kwekers uit de omgeving rechtstreeks aan de consument. ZTRDG is op zoek naar meer informatie over het online gedrag van onze doelgroep, zodat we hen beter kunnen bereiken. Eén van onze ideeën is onze boeren en leveranciers aan te sporen hun verhaal te vertellen op social media. Hoe doen we dat?”

Dieetbeperking
De tweede uitdaging kwam van Marc van Wanroij van Keesmakers. De aanleiding voor zijn bedrijf ontstond acht jaar geleden toen zijn vader te horen kreeg dat hij nierpatiënt was. “Opeens moest mijn vader zijn complete voedingspatroon aanpassen. Kaas was één van de producten die hij niet meer mocht eten.” Om zijn vader en vele andere mensen met een dieetbeperking te helpen, ontwikkelde hij Kees: kaas met minder zout en plantaardig vet in plaats van dierlijk vet, dus beter voor je cholesterol.

Totaalpakket
Marc beseft dat Kees slechts een deel van de oplossing is voor het probleem van zijn vader. Voor het complete plaatje moet je natuurlijk veel meer alternatieven kunnen bieden. De uitdaging van Keesmakers luidt dan ook: “Hoe kun je online een community opzetten, bestaande uit mensen met een dieetbeperking, waar je een totaalpakket kunt aanbieden van gezonde producten, die lekker en makkelijk beschikbaar zijn.” Daarnaast wil Keesmakers meer inzicht in het online gedrag van de doelgroep. Waar bevindt deze zich? En hoe kan Keesmakers hen informeren?

Groeipotentieel
Vervolgens was het de beurt aan de lectoren om de discussie te voeden met informatie over het online kanaal. “Op dit moment verloopt slechts 1,5% van alle foodaankopen via het online kanaal. Hier ligt dus nog een enorm groeipotentieel,” licht Harry van Delft toe. “Wil je de aandacht van je klant trekken, speel dan in op emotie in plaats van ratio. Je moet hem verleiden in plaats van informeren.” Uit de presentatie van Jorna Leenheer bleek dat dat nog niet zo makkelijk is. “Op de vraag ‘Waar bevindt de consument zich online?’ is het antwoord ‘Overal’. Vooral op social media. Mijn advies is om je stakeholders te betrekken, de krachtigste marketing is de stem van je consument.”

Waardevol
Na de presentaties van de lectoren werd de groep aan het werk gezet. De deelnemers zochten in twee groepen naar oplossingsrichtingen voor de uitdagingen van de ondernemers. Dat werkte goed. Behalve ZTRDG en Keesmakers, zaten er ook andere bedrijven aan tafel die soortgelijke uitdagingen hadden. Er was meer dan genoeg kennis en inspiratie om tot twee concrete projectvoorstellen te komen, waarin voor alle deelnemers wat te halen viel. De ondernemers reageerden dan ook erg positief op de sessie. Ook organisator Roy Looijmans was tevreden. “De opzet van de Kennistafel met de uitdagingen van twee ondernemers als startpunt is goed bevallen. Maar wordt pas écht waardevol als er successen worden geboekt. Daarom gaan we de resultaten uit deze sessie nu uitwerken in twee concrete projecten.”

Meedoen?
De komende maanden organiseert de Grow Campus twee nieuwe Kennistafels over sensoren en poultry & meat processing. Wil je meedenken of meedoen, neem dan contact op met ons via Roy.Looijmans@growcampus.nl

 

2017-02-03T16:58:37+00:00

Blijf op de hoogte (oud)

[contact-form-7 404 "Not Found"]
Stel hier uw vraag