Laden Evenementen
Dit event is voorbij.

In Nederland is de Green Protein Alliance sinds 2016 actief om de balans tussen plantaardige en dierlijke eiwitten te verschuiven van de huidige 35:65 naar 50:50 in 2030. In de markt zien we de eerste positieve ontwikkelingen. Zo verkochten de Nederlandse supermarkten in 2017 1,6% minder vlees en 1,3% minder zuivel ten opzichte van 2016 (GPA, 2018). Ook zien we een 7-voudige stijging over de afgelopen 7 jaar van het aantal producten met de claim ‘plantaardig’.

De vraag van de consument is dus aan het veranderen. Maar hoe kunnen partijen daar op inspelen? Op de grote vraag: hoe verleiden we de consument om meer plantaardige eiwitten in zijn dagelijkse voedingspatroon op te nemen? heeft niemand nog een antwoord.

Namens het consortium Consument en Eiwittransitie bereidt HAS lector Eiwittransitie in Voeding Fred van de Velde momenteel een onderzoeksvoorstel voor, waarin hij onder andere eetpatronen, positionering van plantaardige producten en acceptatie van hybride producten onder de loep wil nemen. Tijdens deze interactieve sessie wordt het voorstel verder vorm gegeven met partijen uit alle schakels van de keten.

Programma Scoping Sessie Consument en Eiwittransitie

  • Inloop
  • Welkom en voorstelronde
  • Toelichting op het project en voorlopige WP’s*:

1. Eetpatronen: Op welke eetmomenten worden door verschillende groepen consumenten de meeste dierlijke eiwitten geconsumeerd?

2. Acceptatie van hybride vleesproducten: hybride vleesproducten kunnen potentieel veel bijdragen aan de eiwittransitie. Hoe zijn verschillende consumenten te bewegen deze te eten?

3. Objectieve meting van consumentenvoorkeuren (Thelometrie): Sociaal wenselijke producten krijgen sociaal wenselijk beoordelingen. Kunnen innovatieve methoden van consumentenonderzoek dit vermijden?

4. Effectiviteit van consumentenbeïnvloeding: met name middels social media.

5. Ontwikkeling van nieuwe (categorieën) plantaardige producten,

6. Positionering van (nieuwe) plantaardige producten in zowel retail als out-of-home markt.

  • Feedback bedrijven, voorkeur voor WP’s
  • Werksessies per WP’s
  • Terugkoppeling en afronding
  • Lunch

*Werkpakketten (WP’s) zijn in grote lijnen geformuleerd, maar staan nog niet vast. Ook is er nog ruimte voor bedrijven om aan te sluiten bij het consortium Consument en Eiwittransitie.

Meedoen?
Meld je aan bij Roy Looijmans van Grow Campus via roy.looijmans@growcampus.nl. NB: het aantal plaatsen voor deze sessie is beperkt. Na aanmelding ontvang je bericht of je aan deze sessie kunt deelnemen.

Blijf op de hoogte (oud)

[contact-form-7 404 "Not Found"]
Stel hier uw vraag