Energieke Kennistafel Plantaardige eiwitten oogst veel nieuwe kansen

Het aandeel plantaardige eiwitten in de Nederlandse maaltijd moet omhoog. Al jaren wordt gesproken van een 80/20 verhouding, maar dat is vandaag de dag eerder uitzondering dan regel.  Hoe kunnen we het imago van plantaardige eiwitten verbeteren welke kansen zijn er voor regionale productie? Die vragen stonden centraal tijdens de Kennistafel die Grow Campus op 21 december organiseerde over plantaardige eiwitten. Aan tafel vormden twee cases van ondernemers de kern van een levendige discussie tussen bedrijven, adviseurs en experts.

Consument en productie
De ondernemers die een vraag inbrachten waren Henk Schouten van Schouten Europe en Marc Arts van GreenFood50. De vraag van Henk luidde: “Hoe kan door kennisverruiming bij de consument het imago van plantaardige eiwitten worden verbeterd?” Die van Marc was: “Van welke nieuwe hoog eiwithoudende, in Nederland geteelde gewassen kunnen we de komende jaren gebruik maken?”

Gemêleerd gezelschap
Het doel van de Kennistafel is onderzoeken of bedrijven elkaar kunnen helpen om een stap verder te zetten. Behalve Schouten Europe en GreenFood50 zaten er vertegenwoordigers van de bedrijven ADM, Limagrain, Uticon en DutchSoy aan tafel. Ook medewerkers van de Rabobank en de Provincie waren bereid om mee te denken met de ondernemers. De groep werd compleet gemaakt door inhoudelijk experts Fred van de Velde, lector Eiwittransitie in voeding van HAS Hogeschool/NIZO en Henny van Gurp, projectleider plant van ZLTO.

Acceptatie
Na een korte introductie van de ondernemersvragen was het de beurt aan de experts om te reflecteren op het thema. Vervolgens werd de club onder leiding van moderator Henk van Latesteijn in tweeën gesplitst, waarbij iedere groep met één van de vragen aan de slag ging. Zo genereerden de ondernemers in een razend tempo nieuwe ideeën en inzichten. Ook ontstonden er mooie verbindingen tussen de deelnemers onderling.

Wat wil de consument
Overall werd duidelijk dat er veel kansen zijn. Er kunnen verschillende eiwitrijke gewassen worden geteeld op Nederlandse bodem, zoals veldbonen en soya. Uit die gewassen kunnen voedzame, hoogwaardige eindproducten worden ontwikkeld. De vraag die echter nog op tafel ligt is: wat wil de consument? Roy Looijmans, manager bedrijvencommunity bij Grow Campus is blij met deze uitkomst. “Met deze vraag kunnen we perfect aanhaken bij onze partners uit het onderwijs. Zo heeft horeca afdeling van Koning Willem I College experts op het gebied van Dutch Cuisine. Bij HAS Hogeschool en Avans Hogeschool is kennis over food innovation en marketing.”

Meedoen?
Heb je belangstelling voor deze Kennistafel of wil je meedenken met de ondernemers over het vervolg? Laat dan je gegevens achter bij Roy Looijmans via roy.looijmans@growcampus.nl. Heb je een idee of een onderwerp voor een volgende Kennistafel? Laat dit dan weten via ons contactformulier.

2017-12-21T16:14:24+00:00

Blijf op de hoogte (oud)

[contact-form-7 404 "Not Found"]
Stel hier uw vraag