Blijf op de hoogte (oud)

  * verplicht veld

Big data, big impact

De kranten stonden er vorige week bol van: Amazon koopt Wholefoods Market voor 13.7 mrd dollar. De koers van Ahold Delhaize gaat hard onderuit. Is dit het begin van de disruptie van de agrifood keten? Eén ding is zeker: (big) data gaan impact hebben op de agrifood keten. Er liggen kansen en uitdagingen in alle schakels, én in de keten als geheel. Om een beter beeld te vormen van de status quo en de behoeften, is door de BOM, AgriFood Capital, JADS, HAS Hogeschool en ZLTO, een verkennend onderzoek uitgevoerd bij bedrijven in de keten. Deze stonden centraal tijdens het event ‘de impact van (big) data in de agrofood keten’.

Moderne boerenbedrijf
Het begint al bij de boer. Volgens Albert Beetsma (programmanager Smart Dairy Farming) zijn big data niet meer weg te denken van het moderne boerenbedrijf: “Data vormen voor de boer een handig instrument om belangrijke beslissingen te ondersteunen. De sleutel is meer rendement. Boeren beschikken over steeds meer data. Het is van wezenlijk belang dat de boer baas is over zijn eigen data en zelf bepaalt met wie de boer welke data deelt.” In dat kader wordt komende week de Coöperatieve Datahub gepresenteerd.

‘Slimme algoritmes om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen’
Ook in de productie en logistiek van het brood dat dagelijks vers in de supermarkt ligt, spelen big data een belangrijke rol. IT-manager Hein Boersma van Borgesius Bakkerland is er heel stellig in: “Met een kleine set bestaande basisdata in ons bedrijf, zoals prijs, weer, datum, locatie, kassabonnen en assortiment, kunnen wij slimme algoritmes bedenken om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Zo kunnen we iedere dag 2.000 winkels met 400 trucks en 1800 broodproducten optimaal bedienen. Dat zet ons op enorme voorsprong richting de toekomst.”

Consument
En wat te denken van de consument, die gemiddeld 221 keer per dag zijn smartphone raadpleegt? Bij Anna Witteman en Guido Jetten van Brand Loyalty | Ice Mobile staat de klantervaring centraal: “Als het lukt om big data met small data te combineren, dan kun je het verhaal achter de cijfers beter begrijpen. Als je de klant begrijpt, kun je hem beter helpen. Dat creëert loyale klanten die dag in dag uit bij je terugkomen. Ondernemers moeten zich niet blind staren op big data, maar ook oog hebben voor motivaties en drijfveren van de klant. Die achterhalen we middels de zogenaamde small data.”

Datalab
Theo Thewessen, lector Location Intelligence bij HAS Hogeschool en directeur van Geodan, ziet nu al hoe big data de agrofoodketen beïnvloedt: ‘Elke schakel in de keten verzamelt data rond zijn eigen proces. De boer en de fabrikant doen het om met minder input of met minder milieubelasting meer te produceren. De consument om gezond en bewust te leven. En de retailer om 1 op 1 in contact te zijn met de klant. Deze dataficatie is op sommige gebieden al jaren aan de gang. Nieuw is dat de hoeveelheden hand over hand toenemen en dat deze in de cloud bij elkaar komen. We leven in een verbonden wereld, waarin de stakeholders data uitwisselen, combineren en nieuwe diensten en producten ontwikkelen.’

Thewessen is warm pleitbezorger van een Open Datalab Agro Food Leefomgeving, een praktisch platform waarin studenten, bedrijven en onderzoekers kunnen experimenteren met data en alles wat daarbij komt kijken. Het is tegelijk een kennisnetwerk en een fysieke werkplaats. In het kennisnetwerk zijn onder andere Avans Hogeschool, ZLTO, JADS, HAS Hogeschool en MBO opleiders Koning Willem I College en Helicon opleidingen betrokken. Het bedrijfsleven haakt aan in de vorm van partnerschappen.

Ideale voedingsbodem
Dat de Grow Campus de ideale voedingsbodem voor zo’n Open Datalab is, bleek wel uit het workshopprogramma van het event. Hierin namen onder andere Avans Hogeschool, HAS Hogeschool, Koning Willem I College, het JADS en bedrijfslid Apostle een workshop voor hun rekening. Vanuit ieders expertise werden onderwerpen zoals datascience, de rol van data in de agrifood sector, kansen van social data voor bedrijven en ict praktische toepassingen in mbo projecten, toegelicht. Het moge duidelijk zijn dat big data een thema is dat over de sectoren heen stijgt, en dat we multidisciplinair moeten samenwerken om de kansen in de voedselketen optimaal te benutten.

Presentaties (niet langer online beschikbaar)
Opening Jan Pieter van der Lugt
Albert Beetsma, programmamanager Smart Dairy Farming (Friesland Campina, CRV en Agrifirm) “Het boerenbelang van het delen van data.”
Theo Thewessen, directeur Geodan en lector Location Intelligence HAS Hogeschool “Korte Keten 2.0: Kansen voor nieuwe concepten in online verbonden ketens”
Pieter van Hout “Visie op SMART Farming van ZLTO”

Workshops (niet langer online beschikbaar)
Connected Cows – Arnold Harbers, Nedap
Introductie in (big) data science – Reinier Dickhout, Avans Hogeschool
De impact van (big) data in de AgroFood Keten: een verkenning – Daan Kolkman, JADS
Redesign your Foodprint – Ronald Meijerink, KW1C
Hoe kun je social data slim inzetten voor marketing & recruitment? – Guus van de Mond, Apostle
Aan de slag met data! Open Datalab Agri-Food-Leefomgeving – Susan van Dijk, HAS Hogeschool

Film plenaire programma

Fotogalerij

2017-09-01T09:37:19+00:00
Stel hier uw vraag