Avans Innovative Studio aan de slag voor Keesmakers

“Hoe kunnen we nog meer mensen laten genieten van de gezonde producten van kees?” Dat is de uitdaging waar Grow Campus lid Keesmakers wel wat frisse ideeën voor kan gebruiken. En laat dit nu de kracht zijn van Avans Innovative Studio. Via net netwerk van de Grow Campus werd de match snel gemaakt. Deze maand presenteerde marketing manager Matthijs de Graaf de studenten een opdracht om hun tanden in te zetten.

Kees is een variant op kaas waarin de melkvetten zijn vervangen door plantaardige oliën, die rijk zijn aan onverzadigd vet. Deze samenstelling zorgt ervoor dat kees 50% minder verzadigd vet bevat*. “Als een gemiddelde kaaseter al zijn kaas vervangt door kees is dat goed voor zijn cholesterol,“ legt Matthijs uit aan de studenten van Avans Innovative Studio. “Dat is niet zomaar een marketingverhaaltje. Ook het Voedingscentrum en de Hartstichting geven aan dat het een goed idee is om verzadigde dierlijke vetten te vervangen door onverzadigde plantaardige vetten.”

Passen bij positionering
“De drijfveer van Keesmakers is om een gezondheidsimpact te maken bij zoveel mogelijk mensen,” stelt Matthijs in zijn presentatie. “Door onze propositie te verbreden, kunnen we nog meer mensen laten genieten van onze gezonde producten. Wel is het belangrijk dat nieuwe concepten of marketingstrategieën aansluiten bij onze kernwaarden en positionering: ‘goed voor je cholesterol’.”

50+ vrouw
De studenten van Avans Innovative Studio luisteren aandachtig naar zijn verhaal. Na afloop willen ze weten op wie Kees zich richt in haar marketing. “Wij richten ons op mensen met een verhoogd cholesterol, maar het is nog niet zo gemakkelijk om die doelgroep te bereiken,” antwoordt Matthijs op die vraag. “Veel mensen weten bijvoorbeeld niet dat ze dit hebben. En als ze het al weten, weten ze vaak niet wat het betekent voor hun voedingspatroon. Onze uitingen zijn gericht op de 50+ vrouw, want dat is vaak degene die de aankoopbeslissing maakt.”

Randvoorwaarden
Als laatste geeft Matthijs een aantal randvoorwaarden mee, waar de studenten in de uitwerking rekening mee moeten houden. “Nieuwe producten klinken vaak leuk, maar wees hier voorzichtig mee. De gezondheidsimpact die we willen realiseren, is niet voor alle producten haalbaar. Bovendien is een ontwikkelproces lang en kostbaar.” Ook in de marketing moeten de studenten creatief te zijn: “Omdat we beperkte middelen hebben, is het zaak slimme investeringen te doen. Denk daarom na over andere manieren van promotie dan een grote radio- of tv campagne.”

De komende weken is het aan de studenten van Avans Innovative Studio om te laten zien wat ze in huis hebben om Keesmakers een stap verder te helpen in hun uitdaging.

*vergeleken met een 48+ kaas van dezelfde leeftijd

2018-01-26T14:56:56+00:00

Blijf op de hoogte (oud)

[contact-form-7 404 "Not Found"]
Stel hier uw vraag