Anders denken om verspilling tegen te gaan

Volgens de Food and Agricultural Organization (FAO) wordt een derde van het voedsel dat wereldwijd wordt geproduceerd, verspild. In Nederland gaat het om ongeveer 150 kilo per persoon per jaar. Het onderwerp staat sinds enige tijd op de kaart, ook bij de partners van de Grow Campus.

“De laatste jaren is er meer aandacht voor voedselverspilling,” zegt Marjon Krol van ZLTO. “Maar de nadruk ligt nog vooral aan het eind van de voedselketen. Bij supermarkten, catering en consument.” ZLTO is ervan overtuigd dat aan het begin van de keten nog flinke winst is te boeken. “Denk eens aan de berg tweedeklassegroenten en –fruit en agrarische reststromen.”

Omslag in denken
Van prei komt meer dan de helft van de plant niet in de supermarkt, maar wordt gecomposteerd. Oesterzwamvoetjes zijn prima eetbaar, maar worden afgevoerd als veevoer. Appels en peren die niet aan de juiste afmetingen en kleuren voldoen, komen niet als versproduct in de supermarkt. En in de leghennensector vormen haantjes een ‘restproduct’ omdat ze geen eieren leggen. “Steeds meer agrarische ondernemers willen hier iets mee,” zegt Krol. “Daarvoor is een omslag in denken nodig.”

Food Heroes
Om agrarische ondernemers te ondersteunen bij die omslag in denken, is ZLTO met diverse partners het Europese project Food Heroes gestart. Tijdens de Dutch Design Week in oktober 2016 zijn vijf telers met verspillingsvraagstukken gekoppeld aan vijf gerenommeerde ontwerpers. Zij zijn met de vragen van de agrariërs aan de slag gegaan en presenteren op 21 juni hun eerste oplossingsrichtingen en innovatieve ideeën.

Nieuwe producten
Ook bij HAS Hogeschool lopen diverse projecten die te maken hebben met voedselverspilling. Merel Rijnen, oprichter van Food Dynamics, ondersteunt producenten in de bakkerij-, ijs-, chocolade-, ontbijtgranen- en zoetwarenindustrie. Ook deze sector kampt met veel uitval. “Producten die niet voldoen aan de visuele eisen, zoals breuk en snijrandjes, worden afgekeurd en verwerkt tot veevoer,” zegt Rijnen. “Twee afstudeerders van HAS Hogeschool onderzoeken nu de mogelijkheid om van deze restanten nieuwe producten te maken. Een ingewikkelde opdracht omdat je te maken hebt met veel verschillende recepturen. Bovendien moet het proces van verpakken en opslaan van het uitval voldoen aan hoge kwaliteitseisen.”

HAS Year Event
Rijnen is zeer te spreken over de samenwerking met de HAS. “De studenten worden intensief begeleid en ik kan rekenen op een gegarandeerd resultaat. Studenten kijken met een frisse blik en zonder voorkennis naar de vraagstelling. Ik voeg daar mijn ervaring in de branche en mijn netwerk aan toe.”  De afstudeeropdracht wordt samen met meer dan 150 andere afstudeeropdrachten gepresenteerd op de Kennisexpositie van het HAS Year Event. Het onderzoek bij Food Dynamics krijgt waarschijnlijk een vervolg op het gebied van uitvoerbaarheid, kwaliteit en marketing.

Kennistafel
Om verbindingen te leggen tussen de verschillende initiatieven is Roy Looijmans op de Grow Campus bezig met de opzet van de Kennistafel Hoe maak je van verspilling een succesvolle businesscase? Tijdens deze Kennistafels bundelen Grow Campus partners hun krachten en zetten ze hun kennis en ervaring in voor vragen uit het bedrijfsleven. “Zo kunnen we zo op een multidisciplinaire wijze met het probleem aan de slag. Die brede invalshoek maakt het mogelijk om tot open innovatie te komen.”

Wil je meedoen aan de Kennistafel of heb je belangstelling voor dit thema, neem dan contact met ons op.

2017-07-26T09:26:21+00:00

Blijf op de hoogte (oud)

[contact-form-7 404 "Not Found"]
Stel hier uw vraag